De mult timp "Mica bestie" (Navo 4302) este recunoscut ca si cel mai rapid GPS "normal" (nu includem aici gps-uri de peste 1000 lei). Cele 9 pagini de pe gpsforum.biz arata interesul (si invidia) starnita de acest aparat.
Insa uneori utilizatorii doresc ceva mai mult decat 4.3", si multe persoane intrebau de ce nu exista acest GPS si in varianta de 5". Avand in vedere aceste cereri g-p-s.ro a incearca de multa vreme sa ofere un asemenea aparat de navigatie auto.
Dupa 7-8 luni de discutii si negocieri cu fabrica am reusit sa proiectam (si sa producem ulterior) mult-asteptatul urmas al Navo 4302, sub numele de Navo 5002
In ~septembrie 2011 a aparut primul prototip, care a ajuns in cele din urma pe mainile unui pasionat de GPS-uri din Romania. Avand in vedere ca feedback-ul celor ce au vazut si testat aparatul a fost pozitiv, in decembrie 2011 a aparut in sfarsit la vanzare Navo 5002
Ce face acest aparat asa special, ar intreba multe persoane. Si de ce este el cel mai bun GPS de 5"? Vom incerca sa raspundem acestor intrebari mai jos.
Viteza: pentru a ne putea lauda cu cel mai rapid GPS este nevoie de cateva ingrediente:
1 - un procesor rapid: Atlas V 600Mhz ARM1136JF-S AT550 este cam cel mai rapid procesor din gama lui (desigur, exista si procesoare de 1Ghz, dar muuuult mai scumpe). Dupa cum observati si in imaginea de mai jos, procesorul ruleaza la 600Mhz, interfata grafica DSP si interfata SYS ruleaza la 300Mhz, memoria la 200Mhz, si IO (accesul extern) la 150Mhz
2 - o placa de baza bine proiectata: Placa de baza este identica cu cea de la Navo 4302, si experienta a aratat prin teste comparative ca este mult mai rapida decat alte aparate cu aceleasi specificatii
3 - 128MB RAM. la g-p-s.ro nu mai gasiti de mult timp aparate de navigatie auto cu mai putin de 128MB RAM, dar mai sunt multi vanzatori care au inca produse cu 64MB RAM. Din pacate, acestea din urma sunt depasite moral, si nu mai ruleaza corespunzator ultimele versiuni ale programelor de navigatie. Deci NEAPARAT sa cumparati doar aparate de navigatie cu 128MB RAM. Dupa cum observati mai jos, in cazul lui Navo 5002 din cei 128MB RAM sunt folosibili 114MB, restul fiind rezervati de sistem:
4 - rezolutia: aici avem 2 variante in general: 480x272 si 800x480. Desi a doua varianta nu pare a fi prea diferita de prima, in realitate daca facem un calcul simplu (800*480=384.000) vedem ca sunt de ~3 ori mai multi pixeli fata de rezolutia mai mica (480x272=130.560). Asta inseamna de 3 ori mai multe informatii afisate pe ecran. Ceea ce din punct de vedere al aspectului si functionalitatii este un lucru bun (de exemplu se vad sagetile de sens unic mult mai de "sus"). Insa procesorul trebuie sa calculeze aceste informatii suplimentare.
Este evident acum ca orice aparat cu rezolutie de 480x272 va fi mult mai rapid decat unul cu rezolutie de 800x480.
Mentionam ca toate apratele noastre sunt capabile sa afiseze informatiile in timp real in modul navigare. Diferentele se vand cand facem zoom-in sau zoom-out pe harta sau cand tragem de harta pe deasupra tarilor cu multe drumuri (Germania de exemplu)
Ecranul: in ultimii ani piata s-a orientat spre design stil "Iphone", cu ecrane plate. Avem ca si exemple Navo 5009 si Navo 5011, aparate ce arata foarte bine si sunt foarte apreciate de cumparatori.
Efectul "flat-screen" este obtinut cu ajutorul carcasei care incorporeaza o folie de plastic care acopera partea superioara a aparatului (inclusiv ecranul). Si asa sunt produse cred 99% din GPS-urile vandute acum.
Navo 5002 este produs altfel: carcasa are o rama care inconjoara ecranul, fara a-l acoperi cu altceva. Astfel, eliminarea foliei de plastic din carcasa imbunatateste luminozitatea si mai ales contrastul ecranului in special in conditii de lumina puternica (soare). Acum aveti o alegere: ori design "iphone" mai modern, ori un ecran neacoperit, deci mai luminos. Respectiv, ori Navo 5002, ori Navo 5009/5011
Receptia GPS: receptorul integrat pe platoforma Sirf Atlas V este mai performant decat Sirf Atlas IV. Practic, in conditii de vizibilitate buna, se localizeaza in ~8-9 secunde daca nu a mai fost pornit de mult timp (cold start), sau in 2-3 secunde daca a mai fost pornit recent (warm start). La o folosire normala, pana cand porneste programul de navigatie si intram in meniu sa cautam o adresa, aparatul deja s-a localizat si poate calcula traseul. Daca il folosim in conditii de vizibilitate mai slaba (la un geam de bloc de exemplu, unde cel putin 50% din cer este blocat de bloc) dureaza mai mult pana se localizeaza, dar cam in 1 minut se localizeaza (la cold start), sau 4-5 secunde (la warm start). Nu incercati din casa, unde probabil nu se va localiza deloc, intrucat nu are vizibilitate mai deloc.
Revenim acum la evaluarea practica a Navo 5002
Bateria este de 1200mAh, ceea ce este suficient pentru a pregati traseul in casa, si pentru a-l folosi cat de cat in buzunar prin oras. Dar aparatul e proiectat sa fie alimentat in permanenta in masina de la priza de 12V (sau in casa de la 220V)
Deasupra avem butonul de pornire/oprire. Atentie - daca tineti apasat prea mult timp pe butonul la pornire, aparatul poate intra in meniul de service. Daca se intampla asta, apasati butonul reset pentru a iesi. Daca vi se cere calibrarea ecranului, apasati pe semnul respectiv care se va plimba din centru in colturile ecranului (se va repeta daca nu ati apasat corect). Daca apasati mai mult pe butonul de power pentru a-l OPRI, apare un meniu de unde puteti selecta daca doriti sa activati stand-by (nu se opreste complet), sau oprire normala
Pe partea dreapta se vede capatul stylus-ului care poate fi scos pentru a usura apasarea ecranului
In partea stanga avem conectorul de casti, slot-ul microSD si portul mini-USB care este folosit atat pentru incarcare, cat si pentru transfer de date. Aparatul poate fi conectat in mod mass-storage sau in mod ative-sync
In partea de jos avem 2 locase unde vine cuplat suportul de parbriz
Pe spate avem butonul de reset, care se apasa in cazul in care aparatul nu mai raspunde la comenzi
Pe partea din fata este ecranul incastrat in rama metalica a aparatului. Ecranul TFT este acoperit de o folie de protectie. Se recomanda indepartarea acesteia, nu este o folie permanenta. Puteti cumpara si o folie permanenta, aceasta avand un grad de transparenta mai bun, si este dintr-un material mai tare, care nu se zgarie asa usor ca folia de protectie. Tot pe partea din fata in stanga sus avem si led-ul de stare: ne indica cand porneste aparatul, sau cand se incarca
Dupa pornirea aparatului apare meniul, nu il vom descrie in detaliu, se poate vedea in filmuletul de mai jos.
Mentionam ca in sectiunea Tools (in engleza) avem butonul "Windows" care la apasare va reporni aparatul in Windows CE 6.0, fara a mai rula interfata. Aceast lucru este util pentru pasionatii care doresc sa acceseze direct functiile din windows.
Tot in sectiunea Tools mai avem butonul de activare a Modulatorului FM.
Modulatorul FM nu este un RADIO receptor, este un emitator radio. Daca il activam pe o anume frecventa, putem receptiona semnalul audio al aparatului pe radio-ul masinii (dupa ce il reglam si pe acesta pe aceiasi frecventa). Astfel pute auzi in difuzoarele masinii indicatiile audio, si putem asculta muzica de pe GPS folosind mp3-player-ul integrat
Daca doriti schimbarea imaginii de la pornire, se poate face folosind Update Logo din System. Tot la System avem si butonul de setare a programului de navigatie folosit (GPS Path)
Programul de navigatie:
Aparatul este compatibil cu (cel putin) urmatoarele programe:
- iGO 8.0, iGO 8.3
- iGO Primo
- iGO Amigo
- Mireo BE 3.1
- Garmin
- Navigon
- Automapa
- Dontpanic
- Spirit
- Route66
- Ndrive
- Mapfactor Navigator
Puteti sa il folositi cu oricare din cele de mai sus, a fost testat cu toate si functioneaza ireprosabil. Gasiti pe forum si kit-uri preparate de pasionati deja optimizate pentru Navo 4302 / Navo 5002 (ele fiind identice cu exceptia ecranului si carcasei, optimizarile sunt si ele identice)
Accesorii:
Dupa cum se poate observa mai jos, in cutia lui Navo 5002 mai gasim: incarcator auto 12-24V, incarcator priza 220V, cablu USB, casti, un manual de utilizare generic si sistemul de prindere care este compus din 2 parti: Ventuza care se prinde de parbriz, si rama care prinde carcasa. Cele 2 se prind intre ele prin sistemul STANDARD de prindere in 4 puncte (H). Astfel, puteti folosi de exemplu in loc de ventuza si un sistem de prindere pe bordul masinii.
Util: rama de prindere a GPS-ului are pe spate un piciorus de sprijin, care odata deschis permite folosirea acestuia ca si rama foto pe birou, activand programul dei vizualizare poze.
Pentru alte intrebari, va rog sa ne contactati